logo

Balkan updates

Motovun in de nazomer

Deze pagina wordt voortdurend aangepast.

Kijk voor je gaat fietsen naar de laatste stand van zaken.

Bijgewerkt tot 1 februari 2020.

  • Nieuwe kaartjes zijn beschikbaar, te weten de tweede helft van Montenegro. Albanië wordt aan gewerkt.
  • Er is een prachtige reisgids uit van Albanië, geschreven door Yvonne van Osch. Als liefhebber van het land ben ik onder de indruk van hoe veel verder ze het land voor me heeft kunnen ontsluiten.
  • In Istrië heb ik een alternatieve route ontwikkeld die de drukke hoofdroute vermijdt. Het betreft het stuk meteen oostelijk van Motovun. Er zit een heftige klim over meer dan een kilometer van meer dan 10%. Maar daarna baad je in rust en lieflijk landschap.
  • Het eiland Pag heeft mijn hart grondig gestolen. Check wel of de boottaxi tussen Rab en Lun vaart, dat is namelijk afhankelijk van tijd in het jaar en de hoeveelheid wind. Toeristenbureau Rab: +385 51 724-064.
  • Een testrijder had zich verkeken op de klim meteen na de klim uit Kotor, Montenegro, naar Lovcen NP. De eerste van 1000 meter vindt iedereen goed te doen. Wellicht een goed idee om eerst te overnachten voor je verder gaat.
  • De ingestorte brug even noordelijk van Tirana bij Thumanë (zie foto onder) is gerepareerd.
  • Transavia is gestopt met directe vluchten op Tirana.

Op mijn agenda:

  • Het bijwerken van de tracks en het maken van een set tracks voor de zuid-noord richting.
  • Voorbereiding voor video. Misschien ga ik vlogs maken van de route.
  • Meteen zuidelijk van het eiland Pag loopt een van de vervelendste autorijke stukken. In de nazomer ben ik het herderspaadje gaan bekijken dat ik al op de kaart gevonden had. Dat wordt nu hoofdroute. Haast wil je er niet hebben, kijk maar naar deze onthaast-video. Het is stenig, maar goed te rijden, en je komt zo’n 8 hekjes tegen die je even open en dicht gaat maken. Daarna is het wederom druk, er is een ingewikkelde maar prachtige optie om dat te voorkomen, wordt aan gewerkt! Mijn in de gids genoemde suggestie om Pag te vermijden in het hoogseizoen per alternatieve route heeft aan kracht verloren.

infrastructuur is volop in beweging…

  • Share

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *